„Bármit építek, a lényeg az, hogy működjön” – a Technik®-konstrukciók bűvöletében

A LEGO® kockák örömét generációkon át, világszerte tízmilliók ismerik, van azonban egy fajtája, mely az elszántabb, tapasztaltabb, mérnöki problémák megoldásától sem visszariadó építőket tömöríti. Ez az immáron 41 éves Technik®, mely lelkes építők tömegeit ruházta fel játszva mérnöki tudással, egyúttal faragta őket örök rajongóvá. A Kockabarátok Technik® mestere, Suszter Zoltán is közéjük tartozik, neki köszönheted például a kedvelt pneumatikus asztalunkat és az irányítható darukat, de az ő munkáját csodálhatod majd meg a hamarosan elkészülő Szent István csatahajó mozgó lövegtornyaiban. Vele beszélgettünk technikezésről, annak kihívásairól és az építés öröméről.

A LEGO®, mely mérnökké tesz

A LEGO® Technik® mintegy két évtizeddel később jelent meg, mint a cég világhódító építőkockái. Az 1975-ben Expert Series néven bemutatkozó sorozatot direkt rutinos és kísérletező kedvű kockabarátoknak terveztek valósághű, mechanikus funkciókkal. 1977-ben aztán átkeresztelték a szériát Expert Builderre, 1984-ben pedig megkapta azt a nevet, melyet máig is hordoz, és amit te is ismersz: LEGO® Technik®. Ennek a műfajnak a lelkes építője a Kockabarátok közösség Technik®-mestere, Suszter Zoltán, akit már 2 évesen rabul ejtettek az építőelemek, 5 évesen már első Technik®-készletét építette, és az azóta eltelt közel három évtized óta pedig kitartó hódolója a fogaskerekek, tengelyek, kardáncsuklók LEGO®-világának.

„Annyi mechanikát tanultam a Technik® segítségével, hogy ha a valóságban elém tesznek például egy autót, tisztában vagyok vele, hogyan működik a lengéscsillapító, a dugattyúk” – mesélte nekünk Zoli, akit a működő dolgok építhetősége, és az ezzel kéz a kézben járó tanulás tette megszállott technikessé. Világszerte is kevesen vannak, akik ennyi időt és energiát fektetnek a LEGO® ezen válfajába, mint Zoltán, aki 16 évesen egy Liebherr ltm 1200-as óriásdaru 3,5 méteres, működő Technik®-mását konstruálta meg, melynek nemzetközi fórumokon is híre ment. Ezt a darut egyébként te is láthattad korábbi kiállításainkon. Zoltán még két tekintélyes méretű, egy 1, illetve egy 2 méter magas kikötői daru építője is, melyeket rendre ki is próbálhatsz a kiállításainkon. És hogy mennyire komoly szerkezetek, azt annál nem mondja el semmi jobban, hogy egyetemi tanárok szerint a nagyobb daru diplomamunkának is beillene mérnöki szakon, amennyiben elméletben kidolgoznák hozzá a matematikát és a fizikát is.

„Bármit építek, a lényeg az, hogy működjön, a Kockabarátoknál pedig most arra törekszem, hogy interaktívabbá tegyük a kiállításainkat, azaz egyre több alkotást próbálhassanak ki a látogatók” – mondta Zoltán. Az ő munkája a jól ismert pneumatikus asztalunk, melyet kedvedre tesztelhetsz. Itt a dugattyúkat magas nyomású levegő hajtja meg. A szélén található pumpákkal állíthatod elő az üzemanyagként funkcionáló sűrített levegőt, mellyel aztán meghajtod a rendszert. Építőnk elárulta, már készül a következő ilyen asztal, a tervek és a motorötletek már megvannak hozzá.

Amikor lakást kellett bontani egy terepasztalért

Előtte azonban megismerkedhetsz Suszter Zoli egy új készletével, mely a májusi tatabányai gyermeknapon debütál. Ez egy messzi-messzi univerzumba kalauzol el, ahol ádáz csatát folytat egymással a Birodalom és a maréknyi lázadó. Az 1,2 méterszer 1,2 méteres terepasztalon maga a Hoth bolygón álló bázis, annak kapuja és a moziból ismert hegyvonulat látható. Az U alakú elrendezésben megépült jelenetbe hátulról is bele lehet látni, körülötte két szinten részletgazdag mozzanatok övezik a filmből, a képet pedig a közepén parkoló Milleneum Falcon teszi teljessé. Az egész asztal kék LED-világítást kapott, a bázis ajtajai pedig elektromosan nyithatók: egy sínrendszeren gördülnek jobbra és balra, mozgatásukat 1-1 motor oldja meg.

A készlet érdekessége, hogy mikor ezt Zoli megvásárolta építőjétől, Szonda Gergelytől, le kellett venni az ajtókat, hogy ki tudják hozni a lakásból. A több éven át készült terepasztal ugyanis nem moduláris, azaz nem lehet szétszedni, emellett nem is könnyű: szállítódeszkákkal együtt közel 70 kilót nyom. Most éppen egy speciális szállítódoboz gyártása folyik, mely nélkül nem lenne mobil, illetve egy utánfutóra is szükség lesz a mozgatáshoz.

Tatabányán azonban nem csupán ezt a részletet láthatod: a készlet ugyanis csak a magja lesz egy sokkalta nagyobb Hoth-jelenethez. Hozzáépül ugyanis a Kockabarátok alapítójának, Iberpaker Péternek a Hoth-szettje, ahol az ismert csatajelenet mozzanatai elevenednek meg a bázis felé dübörgő AT-AT-kkel. A terepasztal végső mérete egy kisebb szobáéval vetekszik majd: eléri majd a 2,5-3 métert.

Aki mozgásra bírta a legnagyobb magyar LEGO® hadihajó tornyait

Ahogy azzal nemrég elbüszkélkedtünk, Magyarország legnagyobb német LEGO® csatahajója után kiállítói csapatunk jegyzi hamarosan a legtekintélyesebb méretű, kockákból felépített, első világháborús magyar hadihajót is. (http://kockabaratok.hu/sms-szent-istvan/) A százezer elemből összeálló Szent Istvánt elektromotorral mozgatható lövegtornyai és lövegei teszik különlegessé, melyeket te is irányításod alá vonhatod távirányítók segítségével.

Ehhez viszont Suszter Zoltán Technik-mesterünk szakértelme szükségeltetett, aki megtervezte a tornyokat és a lövegeket mozgató mechanikát. A tornyok 200 fokot tudnak fordulni, és egy beépített mechanikai végállásnak köszönhetően automatikusan elindulnak visszafelé, ha már nem tudják tovább folytatni útjukat. Minden tornyot egy elektromotor mozgat, mely egyben a lövegek felfelé és lefelé állításáért is felel (igen, azok is mozognak!). A még építés alatt álló hajó összes lövegtornyát is lehet majd egyszerre koordinálni, ráadásul a mozgási sebesség is variálható.

„Építettem egy első verziót, de idővel úgy láttuk, hogy át kell dolgozni.” – mesélte Zoli a csatahajó tornyait mozgató mechanikáról. „Logikailag jól működött ugyan, csak az erőátadás nem volt megfelelő, görbült a tengely, szaggatott volt a mozgás. Át kellett dolgozzam az egészet egy működőképes megoldássá, így jött a második verzió, ami már bevált. Megoldást kellett találjak a csapágyazásra és a modularitásra is, utóbbira azért, hogy egyszerűen szétszerelhető legyen a szerkezet. Ha egy kiállításon valami elromlik, égbekiáltóan fontos, hogy gyorsan hozzáférhető és javítható legyen” – fűzte hozzá.

Mindig van következő projekt

Zoltán a Szent István tornyai után már a következő projektjén, egy Bobcat markolón dolgozik, melyet olyan meghajtással tervez, hogy helyben és menet közben is fordulni tudjon, ráadásul a haladási és a fordulási sebesség is szabályozható lesz. Mozgatását hat motorral oldja meg, melyek beépítése nem kis feladat. A méretes Technik®-modell durván egy hónap építési időt ölel fel. Ahogy a többi szerkezet, ez sem szettből készül, Zolinak a nulláról kell megterveznie az egészet, kitalálni a megvalósítási lehetőségeket úgy, hogy közben csak minimális eltérések legyenek a valóságban létező modell és LEGO® mása között. Munkagépmegszállott építőnk rengeteg időt öl bele az alkotásba, hogy kitalálja, mitől is lesz működőképes a beépítendő mechanika.

„A LEGO-ban csak egy adott tengely van, nem tudunk erősebbet építeni. Ehhez kell olyan megoldásokat, mechanikákat megalkotnunk, hogy működjön, hogy ne görbüljön, törjön, a fogaskerekek is bírják a gyűrődést. Nem kép alapján dolgozok, nem készleteket építek össze, hanem én találok ki mindent a nulláról. Nézem az igazit, mert az alapján próbálom a külsején alakítani, és ezen külső paramétereken belül maradva kell kitalálnom egy olyan mechanikai részt, mely ellátja megfelelően a neki szánt feladatokat. Nagy kihívás volt például itt, hogy hat motort kell beleraknom, aminek nem egyszerű, mindenfelé kell vinni a meghajtást.” – mesélt Zoli a készülő markolóról, amit biztosan megmutatunk majd az egyik következő kiállításunkon.

0 válaszok

Hagyjon egy választ

Want to join the discussion?
Feel free to contribute!

Vélemény, hozzászólás?

Az email címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöltük